Przemysł winiarski, jaki dziś znamy zawdzięcza swoją strukturę europejskiemu know-how i kulturze, ale w warunkach komercyjnych dzisiejsze firmy idą w zupełnie innym kierunku.
We Francji, Hiszpanii i Włoszech nastąpiła redukcja spożycia wina, często na korzyść innych kategorii napojów. Natomiast globalna sprzedaż napędzana jest przez kraje, w których picie wina jest stosunkowo nowym zjawiskiem.
W ubiegłym roku nastąpił moment zwrotny, gdy USA po raz pierwszy wyprzedziły Francję i stały się największym na świecie konsument wina objętościowo z rocznym zużyciem 29,1 milionów hektolitrów. To z pewnością pomaga wyjaśnić, dlaczego marki z siedzibą w USA znajdują się tak wysoko na liście 10 najlepszych marek wina i sugeruje, że ich dominacja będzie rosła. Rzeczywiście, ostatnie szacunki pokazują, że spożywanie wina wzrośnie o 11% w ciągu najbliższych trzech lat.
Tymczasem pozostaje wiele możliwości dla tych, którzy poruszają się po zatłoczonym i wysoce konkurencyjnym rynku w Wielkiej Brytanii, gdzie odczuwa się stały spadek konsumpcji wina. W ostatnim roku zanotowano jednak nieznaczny wzrost, chociaż jest to zasługa wina musującego, szczególnie Prosecco.
Na razie jednak przedstawione zostały zeszłoroczne marki, które sprzedały najwięcej wina w butelkach i ich najnowsze rozwiązania, które pomagają utrzymać się na szczycie.
10. Jacob’s Creek
W wyniku nabycia przez Pernod Ricard winnicę Kenwood Vineyards w Sonomie, grupa podjęła kolejny krok do wzmocnienia swojej obecności w USA przywożąc winiarza Ehren Jordan z Australii w celu stworzenia oryginalnego Jacob’s Creek zaprojektowanego specjalnie na rynek amerykański. Powstałe dzięki temu : „Two Lands” pojawił się na półkach w marcu 2015.
9. Beringer
Cały czas nie cichną spekulacje wokół przyszłości tego amerykańskiego odgałęzienia australijskiej marki Treasury Wine Estates, którego prezes Michael Clarke poczynił radykalne zmiany w celu przywrócenia rentowności. Jednak wszelkie sugestie, wskazują na tworzenie nowej linii Beringer, a sam Clarke potwierdził, iż firma koncentruje się na umocnieniu marki.
8. Lindeman’s
Kolejna marka, której właścicielem jest Treasury Wine Estates, a ich flagowym hasłem jest „pobudzanie popytu konsumentów”. Lindeman zawiera dumną historię sięgającą 1843 roku, kiedy Dr Lindeman zasadził swoje pierwsze winnice w Hunter Valley. W dążeniu do podkreślenia tego dziedzictwa, w zeszłym roku marka ogłosiła przegląd swoich logo i opakowań, w całym zakresie, a także stworzenie bardziej „żywych i atrakcyjnych” schematów kolorów dla Lindeman’s Bin Series.
7. Hardys
Po jego ożywieniu w 2013 roku i ciężkiej inwestycji Accolade Wines właściciela Champ Private Equity, Hardys nie wykazuje oznak utraty impetu, nawet jeśli wydaje się, że mają pewien spadek sprzedaży. W 2014 roku marka podpisała dużą umowę sponsorską z England and Wales Cricket Board, a także uruchomiono Hardys 1853 Club – stronę internetową oferującą konsumentom brytyjskim wyłączny dostęp do dojrzałych win.
6. Yellow Tail
Żadna inna australijska marka nie zbliża się tak do potentatów amerykańskiego rynku jak Yellow Tail. Około 95% produkcji jest sprzedawane właśnie w Stanach Zjednoczonych, co daje około połowę eksportu australijskiego wina na rynek USA. Podczas gdy silny dolar australijski stanowi poważne ból głowy dla modelu biznesowego Yellow Tail, marka utrzymuje dynamikę ostatnich sukcesów dzięki swojemu owocowemu, hiszpańskiemu stylowi.
5. Sutter Home
Odkąd wprowadzono na światowy rynek White Zinfandel w 1970 roku zawsze zwracano uwagę na jego nowe style. W 2014 roku firma dodała „Red Blend”, mieszankę Zinfandel, Cabernet Sauvignon i Merlot. To nie tylko uruchomienie w oparciu o przeczucie z danych Nielsen wynika, że mieszanki zawierające Sauvignon Blanc odnotowują podwójny wzrost na rynku amerykańskim.
4. Robert Mondavi
Jako właściciel Constellation Brands w ciągu 2014 roku Robert Mondavi skoncentrował wysiłki na ”budowanie marki” w celu zwiększenia zdolności różnych kalifornijskich winnic grupy. Wychodząc poza swoim podstawowym rynku krajowym, Constellation ogłosił wielkie plany rozwoju w Chinach.
3. Concha y Toro
Minęło trochę lat dla tego niespokojnego giganta wina, który ciągle pręży muskuły w kraju i za granicą, aby utrzymać Chile mocno w pierwszym rzędzie. Liderem w Wielkiej Brytanii został Casillero del Diablo, która weszła do 10 największych marek sprzedaży na rynku wina po raz pierwszy w zeszłym roku i którego Cabernet Sauvignon jest obecnie największym wyrazem sprzedaży w Wielkiej Brytanii z tej odmiany winorośli.
2. Gallo
W ubiegłym roku, działalność tej marki była mocno ważona w kierunku rozprzestrzeniania szału Moscato, który ogarnął rynki krajowe i zagraniczne, w tym Wielkiej Brytanii. Rzeczywiście, wraz z siostrzaną marką Boso, Gallo może pochwalić się imponującymi 71% udziału w rynku UK Moscato.
1. Barefoot
Mocno utrzymywany na najwyższym miejscu inny globalny sukces E & J Gallo, Barefoot. Podczas gdy jego krajowy rynek USA pozostawiono marce Heartland, to nadal może się poszczycić najlepiej sprzedającym Pinot Grigio w Wielkiej Brytanii. Aby to wspierać Barefoot w 2015 rozszerzyło swój asortyment o Barefoot Refresh na rynku brytyjskim.