Buffalo Trace ujawniła to, co uważa za „doskonały” Bourbon po wybraniu przez fanów gorzelni butelkowania serii # 80, jako zwycięzcy swojego Single Oak Project Bourbon.
Przez ostatnie cztery lata, gorzelnia z przerwami zwalniała 192 indywidualne butelkowania whiskey w związku z Single Oak Project Bourbon oraz konsultacji za pomocą strony internetowej z entuzjastami, polegając na ich opinii. Celem było stworzenie „idealnego Bourbonu” w oparciu o informacje zwrotne od pijących ten trunek.
W trakcie projektu badano siedem różnych zmiennych: receptura (pszenica i żyto); ABV wejścia (52,5% i 62,5%); przyprawy (sześć miesięcy lub 12 miesięcy); wielkość ziarna (małe, średnie lub grube); magazynowanie (podłoga betonowa lub drewniane piętro); poziom char (numer trzy lub numer cztery char) i drzewa cięte (górną lub dolną połowę drzewa).
Ogólnie rzecz biorąc, w projekcie wzięło udział 5645 osób, dzieląc się 5086 pojedynczymi opiniami na temat whisky. Każde whisky oceniano średnio 26,2 razy. Dzięki tej obszernej ilości informacji od klientów, Buffalo Trace uzyskał wiele danych na temat zmiany smaku przez takie czynniki jak: wielkość ziarna czy cięcie drzewa.
„Wiedza zdobyta podczas przeprowadzania tego eksperymentu badawczego jest bezcenna”, powiedział Mark Brown, prezes i dyrektor generalny firmy Buffalo Trace Distillery. „Możemy teraz porównać i potwierdzić, jak każda z tych zmiennych wprowadzona do procesu tworzenia Bourbonu wpływa na gotowy produkt. Dzięki temu możemy idealnie dopracować smak i wygląd trunku, co pomoże nam tworzyć jeszcze lepsze whisky w przyszłości.”
Zwycięski Bourbon z beczki # 80 stworzony został z żyta, leżakował w beczce wykonanej z dębu ściętego z dolnej części drzewa, z klepkami przyprawianymi przez 12 miesięcy. Wielkość użytych ziaren była średnia, a baryłka otrzymała numer cztery char wewnątrz. Whisky poddano starzeniu w magazynie na betonowej podłodze. Gorzelnia rozpocznie teraz produkcję nowej partii #80 Single Oak Bourbon do sprzedaży i przewiduje, że będzie dostępna w 2025 roku.
„Schlebia nam i jesteśmy wdzięczni, że tak wielu koneserów whisky znalazło czas, aby wziąć udział w tym eksperymencie,” powiedział dyrektor marketingu grupy Bourbon Kris Comstock. „Mimo, że nie jesteśmy pewni, jak wybierzemy drewno wyłącznie z dolnej części, jesteśmy zdeterminowani, aby uzyskać więcej baryłek i zacząć produkować więcej butelek zwycięskiego trunku Single Oak Project Bourbon.”