

W świecie wina wydawać by się mogła, że dość ciężko jest wyróżnić się z tłumu. Jednak jak dowodzi to zestawienie, nadal można wymyślić koło na nowo (lub butelkę) i przesuwać granice designu w innowacyjny i pomysłowy sposób.
10. Daddy D’Arenberg Long Legs Extra Rare
Australia’s d’Arenberg zaprezentowała na początku tego roku przerażające wino z limitowanej edycji – Daddy Long Legs Extra Rare – umieszczone w efektownym uchwycie w kształcie pająka. 50-letnie wino było przechowywane od 1884 roku w szopie zamieszkałej przez setki długonogich pająków, stąd nazwa.
9. Mumm Grand Cordon Stellar
Znany już nam szampan o zerowej wadze, stworzony specjalnie w celu wzniesienia toastu w przestrzeni kosmicznej. Butelka wykonana z przezroczystego szkła wykorzystująca gaz w szampanie, aby wypuścić szampana do ramy w kształcie pierścienia. Tam koncentruje się w postaci kropelek bąbelków, które unoszą się w powietrzu, aż zostaną uchwycone w specjalnie zaprojektowanym szkle.
8. Podwójnie izolowana butelka
Zaprojektowana przez niemiecką firmę projektową pierwsza na świecie butelka z podwójnymi ściankami zapewniająca warstwę izolującą, która pomaga utrzymać napoje w chłodzie, eliminując potrzebę wkładania butelki z powrotem do lodówki. Nazywana Cooleo, butelka została już przyjęta przez niemiecką winiarnię Wasem, która zamówiła 6000 butelek na wino Pinot Noir i wytrawne Riesling.
7. „Żywe” etykiety od Treasury Wine Estates
Podczas gdy technologia rzeczywistości rozszerzonej istnieje już od jakiegoś czasu, australijska winiarnia Treasury Wine Estates wykorzystała ten potencjał z dużo większym powodzeniem niż większość.
Dedykowana aplikacja zachęca użytkowników aby po zakupie butelki przy użyciu telefonu poznać wybrane marki. Konsumenci pobierają aplikację, kierują ją na etykietę i obserwują, jak animowana wersja etykiety pojawia się na ich inteligentnych urządzeniach. W przypadku marki 19 Crimes etykiety ukazują brytyjskich skazanych, którzy opowiadają swoją historię. Żywe etykiety posiadają także Chateau St. Jean, Gentleman’s Collection, The Walking Dead, oraz Beringer Bros.
6. Garçon Wines – płaska butelka na wino
Garçon Wines jako pierwsza firma świadcząca usługi dostawy wina, wprowadziła płaską wersję butelki, którą można umieszczać w skrzynce pocztowej klientów. Butelki, które w 100% podlegają recyklingowi, mają taką samą objętość, 750 ml, jak „regularne” butelki, ale zostały spłaszczone i wydłużone, aby mogły zmieścić się w skrzynce na listy. Butelki są wykonane z twardego jak szkło plastiku i pakowane w kartonowe pudełka.
5. Zac Posen i edycja limitowana Provance Rosé
Amerykański projektant mody Zac Posen przy współpracy z Côtes de Provence inspirując się obecnym trendem tropikalnym stworzył limitowaną wersję butelki VieVité rosé. Kolorowy motyw z nadrukiem liści owija się wokół butelki, która jest akcentowana różowym złotem. Kształt butelki inspirowany jest budynkiem Chryslera w stylu Art Deco w Nowym Jorku, gdzie dorastał Posen.
4. Bukiet Blossom Cava
Całkiem dosłownie wywracając design do góry nogami, ten projekt butelki wina z norweskiej PackLab dla szwedzkiej Stella Wines, ma być wzniesiony i noszony za szyjkę szyję, naśladując bukiet kwiatów. Po co zawracać sobie głowę bukietem kwiatów i butelką wina na kolację, skoro można mieć dwa w jednym?
3. Białe wino Eufloria od Pacific Rim
W ostatnich latach zaobserwowano tendencję do pakowania wina w puszkach.
Eufloria od Pacific Rim jest być może jednym z najbardziej uderzających przykładów takiego wina. Winiarnia z siedzibą w Waszyngtonie skorzystała z pomocy artystki Flory Bowley, aby zaprojektować etykietę aromatycznego białego wina Eufloria, z warstwami pociągnięć pędzla w projekcie mającym przekazać złożoność mieszanki.
Samo wino jest wytrawną, 12% mieszanką stylu alzackiego z Riesling, Pinot Gris, Muscat i Gewurztraminer uprawianych w Columbia Valley, i jest “ekko gazowane.
2. Omdesign
To sprytne, ekologiczne opakowanie pochodzi od portugalskiej agencji projektowej Omdesign. Zgodnie z etosem powrotu do natury, projekt zawiera butelkę LBV 2012 umieszczoną w korkowej tubie.
Wewnątrz tuby znajduje się prawdziwy żołądź, pokryty glebą, zachęcający konsumentów do wzięcia udziału w działaniach na rzecz ochrony dębów w Portugalii. Gdy drzewo zacznie rosnąć, odbiorca może przesadzić go do stałego miejsca w ziemi i oznaczyć obszar drewnianym pierścieniem, również wchodzącym w skład zestawu, tworząc trwały pomnik jego projektu.
1. Catena Zapata Malbec Argento
Argentyńska Bodega Catena Zapata zaprezentowała nowy projekt dla swojego Malbec Argentino 2015 zainspirowany historią jego flagowej odmiany. Zaprojektowana przez Stranger & Stranger, z dziełami dostarczonymi przez Ricka Shaefera, etykieta przedstawia cztery postacie kobiece, które symbolizują kamienie milowe w historii winogron.
Pierwszą kobietą jest Eleonora z Akwitanii symbolizująca narodziny Malbec. Druga kobieta jest imigrantką, symbolizującą ruch osadników z Europy do Nowego Świata. Trzecia kobieta, Filoksera uosabia śmierć Malbec w Starym Świecie, co umożliwiło jej odrodzenie w nowym świecie. Ostatnią kobietą, która reprezentuje teraźniejszość, jest Adrianna Catena, po której została nazwana słynna winnica.