Niewiele butelek wyróżnia się na półce z alkoholem tak jak karmazynowe Campari. Nawet po rozlaniu, napój ma wyraźny kolor, dzięki czemu jest natychmiast rozpoznawalny.
Campari to współczesny i charyzmatyczny klasyczny duch, który został wynaleziony w 1860 roku (powstanie firmy poprzedziło zjednoczenie Włoch o dekadę), ale oficjalnie wyprodukowany w destylarni niedaleko Mediolanu w 1904 roku. Gaspere Campari, twórca Campari, był zapalonym barmanem na długo przed swoimi 15 urodzinami. W wieku 32 lat, w 1860 roku, opracował recepturę na bazie ponad 60 składników, aby stworzyć aperitif, który znamy jako Campari. Słodko-gorzki profil smakowy Campari uzyskuje się poprzez napar z alkoholu i wody z gorzkimi ziołami, aromatycznymi roślinami i owocami. Według Eligio Bossetti, historyka z Villa Campari, tylko trzy osoby znają dokładną recepturę. W rzeczywistości receptura jest tak tajna, że tożsamość trzech posiadaczy receptury jest również ściśle strzeżoną tajemnicą.
Oto 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o Campari.
POPULARYZACJA MARKI
Wkrótce po wprowadzeniu na rynek swojej marki napojów, Campari otworzył sklep z winami w najstarszym centrum handlowym we Włoszech, Galleria Vittorio Emanuele II. Położony w samym sercu Mediolanu, kilka kroków od miejskiego Duomo, w 1915 roku marka przekształciła sklep winiarski w bar Camparino aperitivo, oferujący szereg autorskich aperitifów i likierów. Żaden z nich nie cieszył się większą popularnością niż gorzkie czerwone aperitify, do czego w dużej mierze przyczyniło się włączenie go do wielu powstających koktajli.
KLASYCZNE KOKTAJLE
W latach dwudziestych XX wieku Międzynarodowe Stowarzyszenie Barmanów umieściło dwa koktajle Campari na swojej liście klasycznych napojów – The Unforgettables. Wraz z ich włączeniem, Americano i Negroni stały się dwoma z nielicznych przepisów, w których wśród składników wymieniono konkretną markę likieru.
CAMPARI TO ZNACZNIE WIĘCEJ NIŻ GORZKI, CZERWONY APERITIF
Choć najbardziej kojarzy się z gorzkim, czerwonym aperitifem, Campari jest jedną z wielu marek likierów, które tworzą Gruppo Campari. Grupa posiada obecnie biura i zakłady produkcyjne w 25 krajach świata i składa się z ponad 50 różnych marek alkoholi, w tym Aperol, Grand Marnier, Skyy Vodka i Wild Turkey.
SZTUKA JEST INTEGRALNĄ CZĘŚCIĄ HISTORII CAMPARI
Począwszy od lat dwudziestych ubiegłego wieku, Campari zatrudniało wielu znanych artystów do tworzenia plakatów reklamujących ten napój i jego kultowe koktajle. Wśród artystów znaleźli się Ugo Mochi, Adolf Hohenstein, Marcello Nizzoli i Leonetto Cappiello, którzy stworzyli słynny plakat “Spiritello”, w którym z pomarańczowej skórki trzymającej butelkę Campari wyłania się krasnal.
Inny utwór, “Manifesto Campari”, zaprojektowany przez Bruno Munari w 1964 roku, zbiegł się w czasie z otwarciem linii metra M1 w Mediolanie. Na obrazie znajduje się fragmentaryczny kompozycja kilku różnych logo Campari, które zostały zaprojektowane tak, by można je było rozpoznać na pierwszy rzut oka lub z dużą prędkością (tj. z wnętrza poruszającego się wagonu metra). Grafika jest obecnie na stałe wystawiona w Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Co więcej Campari posiada własną galerię. Galleria Campari została otwarta w 2010 roku, roku 150-lecia istnienia marki. Znajduje się ona wewnątrz budynku Liberty w Sesto San Giovanni w Mediolanie, który był jednocześnie pierwszym zakładem produkcyjnym Campari.
KOLOR JEST (ZAZWYCZAJ) SZTUCZNY
Tradycyjnie do nadania Campari karmazynowego odcienia stosowany był barwnik na bazie owadów, wykonany z robaków koszenilowych. W 2006 r. w większości krajów, zaprzestano używania owadów, a w zamian za to wprowadzono sztuczny barwnik. Jednakże przynajmniej na jednym rynku nadal stosuje się koszenil. Na szwedzkich butelkach Campari na etykiecie widnieje barwnik E120, który jest znany również jako karmin, kwas karminowy lub koszenila.